Monday, April 28, 2008

Mandi Wajib

Mandi wajib merupakan perkataan yg mudah disebut,ttp jgn tkejut jika

dikatakan byk umat Islam di tanah air kita yg tidak sah mandi wajibnya

kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yg betul,ssorg itu tidak boleh

melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung

shj. Sebalikny, ia mesti dilakukan dlm kedua2 keadaan bg mbolehkan

ssorg itu meratakan air keseluruh anggota badanny yg zahir.



Penolong Pengarah Bahgian Dakwah, Jabatan Keamjuan Islam MAlaysia

(JAKIM), Uztaz Hj MAt Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapaun,

berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di pejabat agama islam

gombak timur dan penceramah, didapati byk umat islam yg tidak

mengetahui perkara ini.

"Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi

salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota

badan yg zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yg dilakukan

oleh ssorg itu juga turut tidak sah. Itu lah akibatny jika tidak

melakukan mandi wajib dengan betul," tegas beliau ketika ditemui di

rumahny di taman sri keramat kuala Lumpur.



Mandi wajib yg juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh

dipandang ringan oleh umat islam. Setiap org yg mlakukanny mestilah

mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib ssorg itu

tidak akan sah.



Rukun mandi wajib ada 3. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis

di badan. Ketiga,meratakan air keseluruh anggota badan yg zahir.



"Niat mandi wajib: "Shj aku mengangkat hasar besar

kerana Allah Taala."

Atau " Shj aku mandi wajib kerana Allah Taala."



Niat itu di dlm hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai

ke

mana2 bhgn anggota badan.

"Bagi ppuan yg habis haid, niat mandi wajib ialah: " Shj aku

menggangkat hadas haid kerana Allah Taala." Manakala bagi ppuan yg

habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: " Shj aku mengangkat

hadas nifas kerana Allah Taala".



Niat itu jika dilambatkan atau ketika ssorg itu memulakannya slps dia

tlh mbasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibny

tidak sah.

Oleh itu dia mestilah mmulakan kembali niatnya ketika dia

mula

menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat

sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu

mandi wajibnya tidak sah." Jelasnya lagi.



Mengenai rukun mandi wajib yg ke2, iaitu menghilangkan najis yg ada

pd badan, menurut uztaz hj mat jais, menurut imam nawawi, jika kita
ada
najis dibadan, najis itu blh dibasuh serentak dgn mandi wajib.

Ertiny mbasuh najis dgn mandi itu boleh disekalikan.



"Sementara rukun mandi wajib yg ke3, iaitu meratakan air keseluruh

anggota badan yg zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yg ada di

badan, sama ada

bulu2 yg jarang atau lebat. "jika rambut ssorg itu ditocang

atau disanggul,sekirany tak sampai air ke dalamny, tocang atau

sanggul itu wajib la dibuka. Bulu2 dlm lubang hidung pula, tidak wajib

dibasuh kerana dianggap batin. Ttp sekiranya, bulu2 di dlm hidung itu

bernajis,ia wajibla dibasuh.



"Mengenai kuku pula, jika di dlm kuku ada kotoran yg blh mhalang

sampai air ke badan khususny di bhgn bwh kuku, kotoran itu

wajiblah dibuang.

Mbuang kotoran di dlm kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang

mandi.



"Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, ini lah yg

merumitnya.

Sbnrny jika rambut ssorg itu diwarnakan dgn pewarna slain inai,mandi

wajib ssorg itu tidak sah.

"Oleh itu, ssorg yg mwarnakan rambutnya dgn pewarna slain inai, jika

dia hendak mandi wajib, dia mestilah mbuang pewarna pd rambutnya

tlebih dahulu. Tp untuk mbuang pewarna itu pula bagaimana?..ini lah yg

rumitnya.

Sedangkan pwarna pd rambut itu sbnrny tidak blh dibuang begitu mudah.

" Yan g menyebabkan mandi wajib org yg menggunakan pwrna pd rambutny

tidak sah kerana pwarna itu akan menyalut rambutnya yg menghalang air

sampai ke rambut. Ini bbeza dgn inai. Inai sbnrnya akan meresap

ke rambut, ttp pwarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air
thalang
ke rambut."

"tp dlm hal ini, jgn pula ada yg slh phm. Sbnrny pwarna itu

jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM sekiranya pwarna itu tidak

bernajis, bukan lah bmaksud menjadi tidak sah?.. Dalam hal ini,

sukalah sy menyatakan bhw sembahyang dan mandi wajib itu berbeza.

Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.



"Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun

mandi wajib seperti yg telah sy nyatakan ini adalah merupakan
perbezaan
sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yg

serius orlh umat islam.



Mengenai sbb2 ssorg itu wajib mandi wajib pula, uztz hj mat

jais menegaskan, ssb2 nya tdiri drp 6 sbb. 3 sbb mlibatkan lelaki

dan ppuan iaitu kerana bersetubuh wpun tidak kuar air mani, keluar

air mani dan mati. Manakala 3 sbb lagi hny mlibatkan kaum ppuan

shj,iaitu keluar darah haid, nifas dan mlahirkan anak(wiladah).

"Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dgn menggunakan air mutlak sama

ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.



"Bagi pasangan suami isteri yg bersetubuh pula,mereka tidak

semestiny mandi slps bsetubuh, ttp diwajibkan mandi ketika ingin

beribadat. Selepas bsetubuh pula, jika ia dilakukan pd waktu mlm,

jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur

 itu adalah sunat, manakala tidak bwuduk sblm tidur adalah makhruh."  

No comments :

Post a Comment